Az előterjesztést a Kormány nem tárgyalta meg, ezért az nem tekinthető a Kormány

álláspontjának.

1 Az előterjesztés célja a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) módosítása elsősorban a nevelőszülői jogviszonnyal, a speciális ellátás átalakításával, továbbá a megelőző pártfogás, mint új jogintézmény bevezetésével kapcsolatban. A nevelőszülői, hivatásos nevelőszülői jogviszony átalakítása nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonnyá a Gyvt.-én kívül szükségessé teszi a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény, a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény, valamint a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény módosítását. A megelőző pártfogás jogintézményének bevezetése indokolja a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény, valamint a büntetések és az intézkedések végrehajtásáról szóló 1979. évi 11. tvr. módosítását

2. A speciális ellátásra vonatkozó szabályok módosítása

A gyermekvédelmi szakma általános tapasztalatai alapján elengedhetetlen a kettős – különleges és speciális – ellátási szükséglet fogalmának megalkotása és ennek megfelelően a gyermek számára a szükséglethez igazodó és ezáltal a gyermek fejlődését elősegítő ellátás törvényi kereteinek megalkotása. A gyakorlatban ugyanis állandó nehézséget okoz azon gyermekek gondozási helyének kijelölése és a mindenekfelett álló érdeküket szolgáló ellátás nyújtása, akik különleges ellátási szükségletűek (pl. fogyatékossággal élők) és egyidejűleg a speciális ellátási szükséglet is megállapítható esetükben (pl. súlyos pszichés vagy magatartási zavar tünetei miatt). A hatályos szabályozás nem mondja ki egyértelműen, hogy lehetséges a speciális szükségletű gyermek nevelőszülőnél, illetve gyermekotthonban történő integrált elhelyezése. A tervezett pótolja ezt a hiányt, a gyermekvédelmi szakértői bizottság szakmai véleményéhez kötötten. Indokolt annak lehetővé tétele, hogy a speciális gyermekotthonban, a speciális lakásotthonban vagy a gyermekotthon speciális csoportjában a gyermek teljes körű ellátásának időtartama kivételesen indokolt esetben meghaladhassa a két évet, legfeljebb egy évvel. Erre különösen abban az esetben kerülhet sor, ha a gyermek terápiája még nem fejeződött be, figyelembe véve a tanév vagy más képzés befejezését is. Bizonyos esetekben a speciális szükséglet három éven túl is fennállhat. Ezeknek az eseteknek a kezelésére a tervezet megteremti annak lehetőségét, hogy a speciális ellátás a speciális szükséglet fennállásának teljes időtartamában nyújtható lehessen. A nevelési felügyelet alkalmazásával kapcsolatban felmerült gyakorlati problémák megoldása érdekében indokolt a gyermek személyes szabadságának rövid időtartamú korlátozását különválasztani a nevelési felügyelet elrendelésétől. Mindkét intézkedés alkalmazható a speciális gyermekotthonban, speciális lakásotthonban, illetve a gyermekotthon speciális csoportjában. A biztonsági elkülönítésre azonban a jövőben is csak a speciális gyermekotthonban kerülhet sor.

2013. évi … törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvénynek és kapcsolódó törvényeknek a nevelőszülői jogviszony és a speciális ellátás átalakításával, valamint a megelőző pártfogás bevezetésével összefüggő módosításáról 1. A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosítása

15. § A Gyvt. 58. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „58. § (1) A speciális gyermekotthon, a speciális lakásotthon, a gyermekotthon speciális csoportja vagy a gyermekotthon az ideiglenes hatállyal elhelyezett, a nevelésbe vett súlyos pszichés vagy disszociális tüneteket mutató, pszichoaktív szert használó és a kettős szükségletű gyermekeknek nyújt gondoskodást, szocializációt és reszocializációt, valamint habilitációt és rehabilitációt. (2) A speciális gyermekotthonban, a speciális lakásotthonban vagy a gyermekotthon speciális csoportjában a gyermek teljes körű ellátásának időtartama ugyanazon a gondozási helyen nem haladhatja meg a két évet, kivéve a (3) bekezdésben foglaltakat. (3) A speciális gyermekotthonban, a speciális lakásotthonban vagy a gyermekotthon speciális csoportjában a gyermek teljes körű ellátásának időtartama kivételesen indokolt esetben, a) a gyermek terápiájának, a tanítási évnek vagy a gyermek képzésben való részvételének a befejezésére tekintettel, legfeljebb egy évvel meghaladhatja a két évet, vagy b) a speciális szükséglet fennállásáig meghosszabbodhat. (4) A speciális gyermekotthon a szükséges személyi és tárgyi feltételek megléte esetén bentlakásos ellátás keretében végezheti a megyei, fővárosi gyermekvédelmi szakértői bizottság felkérésére a gyermek személyiségvizsgálatát. (5) A különleges ellátást igénylő gyermek és a kettős szükségletű gyermek gondozását, ellátását, habilitációját és rehabilitációját – az Nktv. szerinti szakértői bizottság fogyatékosságra vonatkozó véleménye alapján – az erre a célra létrehozott különleges gyermekotthon, gyermekotthon vagy gyermekotthoni csoport biztosítja, feltéve, ha a gyermek nevelőszülőnél történő elhelyezése nem oldható meg és állapota nem indokolja a fogyatékosok vagy pszichiátriai betegek otthonában való elhelyezését, vagy az elhelyezés férőhely hiányában nem lehetséges.” 16. § (1) A Gyvt. 59. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki: „(2a) A speciális, különleges vagy kettős szükségletű gyermeket fogadó lakásotthon speciális vagy különleges lakásotthonként működik.” (2) A Gyvt. 59. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: Az előterjesztést a Kormány nem tárgyalta meg, ezért az nem tekinthető a Kormány álláspontjának. 12 „(3) A különleges, speciális vagy kettős szükségletű gyermek különleges és speciális ellátását, gondozását, habilitációját és rehabilitációját biztosító gyermekotthon eltérő csoportlétszámát a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló miniszteri rendelet határozza meg.” 17. § (1) A Gyvt. 66. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(2) Az állam fenntartói feladatainak ellátására a Kormány rendeletében kijelölt szerv a területi gyermekvédelmi szakszolgáltatás biztosítása érdekében együttműköd