Nyílt levél

 

Kimpián Ildikó

 

igazgató asszony

részére

 

Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat

Kecskeméti Közoktatási Szakszolgálati és Gyermekvédelmi Intézménye

6000 Kecskemét, Juhar u. 23.

 

 

            Igazgató asszony a különböző médiumokban többször nyilatkozott az értelmileg akadályozott gyermekekkel, fiatalokkal kapcsolatban, valótlanságokat állítva, negatív színben tűntetve fel a középsúlyos fokban értelmi fogyatékos személyeket. Javasoljuk, hogy megállapításait gondolja újra és korrigálja!

Minden valóságot nélkülöznek azon állításai, melyek szerint az értelmileg akadályozott személyek „pszichiátriai kórképpel sújtottak, drogos kábulatban dührohamokat produkálnak, házakat és lakásokat vernek szét, vasszékekkel támadnak a nevelőikre” stb.

            A hiperaktivitás, a magatartászavar, a devianciák és a kognitív zavarok fogalmainak az összemosásával igazgató asszony a felsorolt tüneteket az értelmileg akadályozott emberek viselkedésbeli sajátosságaiként tünteti fel. Az értelmileg akadályozott tanulók, személyek pszichés jellemzőiről bőven áll rendelkezésre szakirodalom, az interneten is könnyedén hozzáférhetően.

A gyógypedagógiának hosszú évek óta alapvető célkitűzése az értelmileg akadályozott emberek társadalmi integrációjának elősegítse. Szakmai alapokat nélkülöző kijelentéseivel komoly károkat okoz éppen azoknak, akiknek oktatására, nevelésére, szociális/gyermekvédelmi támogatására és elfogadására szakmai és vezetői megbizatása szól, és akik éppen intellektuális képességzavaraik, valamint gyermekkorúságuk miatt az őket érő téves megítélések, támadások ellen védekezni nem tudnak.

Az intézményben tapasztalt problémák megoldására a gyerekek elzárását és elkülönítését javasolja, javaslatai legitimálásáért harcol.  Mintha az általános iskolában tanító pedagógusok éhségsztrájkot kezdeményeznének a megvesszőzés, a kukoricára térdepeltetés, vagy kalodába zárás mint szankcionálási lehetőségek törvényi legalizálásának érdekében.

Az értelmileg akadályozott gyermekek oktatását és nevelését sikeresen és hatékonyan segíti a közoktatási és a szociális intézményrendszer, benne a gyógypedagógiai iskolák és gyermekotthonok. Azokban az intézményekben, amelyekben a vezető elkötelezett gyógypedagógus és/vagy szociális szakember, és a munkatársak is szakmai felkészültséggel rendelkezik, soha nem fogalmazódott meg az érintett tanulók „nevelésére” hasonló – a gyermeki jogokkal, az emberi jogokkal, valamint a fogyatékosságügy alapelveivel (normalizációs elv, az integráció elve, a participáció elve) ütköző – elkülönítő javaslat. Tevékenységével nem csupán ezeket a jogokat és elveket sérti, hanem intézményhálózatunkat és szakemberképzéseinket is negatív színben tűnteti fel.

Javaslatai, kampánya ellen a gyermekek és fiatalok, családjaik és nevelőik, valamint a 110  éves, külföldön is elismert magyar gyógypedagógus-képzés és a gyakorlatban munkájukat teljes szakmai tudásukkal végző gyógypedagógusok nevében is állást foglalunk, tiltakozunk.

 

Budapest, 2010. szeptember 28.

 

Szabó Ákosné dr. PhD, főiskolai tanár, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar dékánja, a Tanulásban Akadályozottak és Értelmileg Akadályozottak Pedagógiája Tanszékének tanszékvezetője

 

 

 

 

Dr. Radványi Katalin PhD. főiskolai tanár, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Tanulásban Akadályozottak és Értelmileg Akadályozottak Pedagógiája Tanszéke Értelmileg Akadályozottak Pedagógiája Tanszéki Csoportjának vezetője

 

 

 

 http://www.google.hu/search?sourceid=navclient&aq=0h&oq=radv%c3%a1nyi+kat&hl=hu&ie=UTF-8&rlz=1T4SKPT_huHU395HU397&q=radv%c3%a1nyi+katalin

 

 

Fazekasné dr. Fenyvesi Margit PhD, főiskolai tanár, az ELTE Bárczi       Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Tanulásban Akadályozottak és Értelmileg Akadályozottak Pedagógiája Tanszékének munkatársa

 

 

 

 

 

 

Válasz a nyílt levélre!

 

 

Tisztelt tanszékvezető asszony!

 

Intézményünkben, kollégáimmal nagyon sokat dolgoztunk az értelmileg akadályozott gyermekek, fiatalok társadalmi elfogadása érdekében az elmúlt években.

Amennyiben az intézmény szakmai munkáját szeretné megismerni, azt kollégáim segítségével bármikor megteheti, szívesen állnak a rendelkezésükre, akár időpont egyeztetés nélkül is.

Az intézmény web felülete is segítségükre lehet, mely jól mutatja a szakmai munka fejlődését, színvonalát.

 

www.juharisi.bacskiskun.hu

 

Intézményünk az önök gyógypedagógus képzésének a gyakorlati helye, szívesen látnánk, ha megtekintenék egyszer.

 

2005 óta folyamatosan a média támadások kereszt tüzében áll intézményünk, valamint munkatársaink.

 

Örömmel látjuk, hogy az önök bizalma intézményünkkel szemben töretlen, hiszen gyógypedagógus hallgatóikat továbbra is intézményünkbe küldik gyakorlati helyre.

 

Döbbenten olvastam, a BAON hírportálon a nyílt levelüket, és sajnálattal vettem tudomásul annak tartalmát, hiszen úgy vélem önöket félrevezette a média, valamint néhány sértett kolléga. Ha alkalmat adtak volna, hogy akár szóban, vagy írásban tisztázzuk a félre értéseket, nem használták volna ki a jóhiszeműségüket és nem hoztuk volna egymást ilyen kellemetlen helyzetbe.

 

A médiában az intézménnyel kapcsolatos hírek jelentős része a fele sem igaz kategóriába tartozik. De gondolom, ez önök számára sem ismeretlen, hogy a sajtó gyakran torzít a híreken annak érdekében, hogy minél több olvasót nyerjen meg magának.

Számtalan hír úgy jelent meg, hogy engem meg sem kérdeztek, csak egymástól átvették és  vagy tettek hozzá, vagy elvettek belőle. De a valósághoz vajmi közük volt.

Az igazság, hogy egyáltalán valaha a nyilvánosság számára ki fog e derülni az még nagyon bizonytalan, de én mindent meg fogok tenni, ennek érdekében.

Remélem a rendőrségi ügy, szigorú ügyészi felügyelettel hamarosan mindenki számára megnyugtatóan lezárul, és biztosítható lesz az intézmény nyugodt munkája.

Az én harcom, ahogy ezt önök nevezték, egyáltalán nem az értelmi fogyatékkal élő embertársaink társadalmi integrációját célozta gyengíteni.

Egy kezeletlen, jelenlegi társadalmi környezetben kezelhetetlen problémára kívánja felhívni a figyelmet, amivel a gyógypedagógia oktatási, gyermekvédelmi intézményei kénytelenek megküzdeni a minden napokban.

Én elfogadom, hogy bírálják az intézmény probléma megoldó modelljét, de sajnos sem én sem a kollégáim eszköztárában nincs hatékonyan alkalmazható módszer a pszichiátriai problémával küzdő értelmileg akadályozott gyermekek megfékezésére, dühroham esetén.

 

Örömmel fogadnánk, ha segítségünkre lennének a dührohamok okozta problémák megelőzésében, megoldásában. Nagyon szeretnénk hatékony, törvényes a gyógypedagógia szakma által elfogadott módszert találni ezen esetek kezelésére.

 

Sajnos az intézményünkben dolgozó gyógypedagógusok, tanácstalanul, tehetetlenül, kiszolgáltatottan állnak az esetek többségében a problémás gyermekkel szemben, és teljesen mindegy, hogy a diplomájukat önök az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Tanulásban Akadályozottak és Értelmileg Akadályozottak Pedagógiája Tanszéke Értelmileg Akadályozottak Pedagógiája Tanszéke vagy a SZTE JGYPK Gyógypedagógus képző Intézetében állították ki.

 

http://www.gongradio.hu/?r=58&c=205910 

 

Támogató együttműködésükben bízva.

 

Tisztelettel: Kimpián Ildikó

                     szociálpolitikus

                     szociális munkás

 

 

Nézzünk, néhány pszichiátria által készítet szakvéleményt, zárójelentést, javaslatot.

 

 

Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Kórháza

2007.05.14

 

Pszih. gond. gyermek

 

Név.: X.X.                 szül.:1990.

 

Orvosi Igazolás - Javaslat

 

Nevezett rendszeres kezelésünk és gondozásunk alatt áll.

Magatartásbeli problémái miatt kombinált gyógyszerkezelésben részesül.

 

DG: Mentális retardáció, markáns viselkedészavarral. Betegségéből adódóan önálló életvezetésre teljesen alkalmatlan.

Gondnokság alá helyezése javasolt és indokolt.

 

Dr. Xxxxx. Zzzzzzzz                                                Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat

neuro-pszychiater                                                      Kórháza

gyermekideggyógyász                                               Gyermekpszichiátriai Gondozó

főorvos                                                                      Ambulancia

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Kórháza

2009.02.25

 

Pszih. gond. gyermek

 

Név.: Y.Y.                 szül.:1994.

 

Orvosi Összefoglaló Javaslat

 

Nevezett rendszeres kezelésünk és gondozásunk alatt áll.

Magatartásbeli problémái miatt kombinált gyógyszerkezelésben részesül.

 

DG: F 71.10.  G 40.90

Állapotából adódóan állandó felügyeletet, irányítást, gondozást igényel. Önálló életvezetésre képtelen. Eü. otthoni elhelyezése javasolt és indokolt.

 

 

Dr. Xxxxx. Zzzzzzzz                                                Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat

neuro-pszychiater                                                      Kórháza

gyermekideggyógyász                                               Gyermekpszichiátriai Gondozó

főorvos                                                                      Ambulancia

 

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dr. Zzzzzz Mmmmmm

BKMÖ KKGYSZI

 

ELLÁTÁSI LAP

 

Név: Mmmmm Pppppp   (szül.:1991…..)                             Kiállítás:2010.10.06

Lakcím: Kecskemét Juhar u.23

Taj.:……………..

 

Panaszok: Évek óta intézményünk lakója, Foglalkoztató iskolában 12. osztályt végzett. Jelenleg Foglalkoztatóba jár. Korábban Sacer miatt kezelték, de gyógyszert erre már nem szed. Jelenleg szoros családi kapcsolata nincs, a csoportba beilleszkedett, tevékenységekbe bevonható. Értelmileg társainál jobb teljesítményt nyújt. Korának megfelelelően erős szexuális érdeklődésű, de kapcsolatai nem mindig rendezettek, ebből külső és belső konfliktusai származnak, ezeket kezelni nehezen tudja, feszültebb, hangulata időnként átlagalatti. Fentiek miatt folyamatos pszichiátriai konzultációt és speciális ellátást igényel.

 

DIAGNÓZIS/MEGÁLLAPÍTÁS:                                                              BNO

 

Enyhe mentális retardáció mark                                                             F7010

Kevert szorongásos és depressz                                                           F4120

Egyéb szokás és impulzus-kontr                                                            F6380

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ELMEORVOSISZAKÉRTŐI LELET ÉS VÉLEMÉNY

 

Kiállítás:  Budapest, 2007. november 26.

 

6.P……../2007/6 szám alatt  R……. Városi Bíróság elrendelte gondnokság alá helyezés iránti perben Jjjjjjjjj.Mmmmmm. alperes iü. elmeszakértői vizsgálatát és vélemény előterjesztését az elrendelő végzésben feltett kérdések vonatkozásban.

 

Az iratokat áttanulmányoztam, és azok egyidejű visszaszármaztatás mellett iü. elmeszakértői véleményemet az alábbiakban terjesztem elő.

 

Személyi adatok: Jjjjjjjjj.Mmmmmm

szül.: 1989……….

anyja:Kkkkkkkk.Mmmmmmm

lakik:Kecskemét Juhar u.23

 

Vizsgálat:2007.november 26.

 

Orvosi dokumentáció:

 

Dr.Xxxxxx. Zzzzzzz intézeti pszychiáter szakorvos 2007.február 20-án kelt pszychiátriai szakvéleménye, mely szerint nevezett veleszületett gyengeelméjűségben szenved, intellektusa a középsúlyos fokú értelmi fogyatékosság tartományába esik. Dg.:Mentális retardáció F71.80

Szellemi fogyatékossága miatt az ügyei viteléhez szükséges belátási képessége tartósan, teljesen mértékben hiányzik, ezért cselekvőképességet érintő gondnokság alá helyezés elindítása javasolt.

 

Tanulási Képességet Vizsgáló Bizottság lelete, mely szerint nevezett F71.0, értelmileg akadályozott gyermek. Tankötelezettségének teljesítését az értelmileg akadályozott gyermek oktatását, nevelését ellátó iskolában folytassa. Folytassa tanulmányait készségfejlesztő kisegítő iskolában. (Kecskemét, 2005.január 31. Dr. Varnyú Andrásné)

 

Az intézet nyilvántartási tasakja, rendkívül számos leletet tartalmaz.

Összefoglaló szakorvosi lelet: Perinatális adatok nem ismertek. Kezdetben otthon, majd kórházban tartózkodott, majd 1993-ig a Napsugár Csecsemőotthonban volt Kecskeméten. Onnan átkerült a Juhar utcába, innen került október 1-én Bácsalmásra. Anyja meghalt, apja nem látogatja. Egy testvére van Bácsalmáson, egy testvére Dunavecsén. Jelenleg a speciális tantervű iskola 4.osztályába jár Magyarból felmentést kapott,magatartásával problémák voltak, csúnyán beszélt. Tegretolt, Mellerilt kapott. Új környezetében is előfordult a csúnya beszéd, ha nem akarta éppen csinálni, amit kellett volna, de irányítható. Beilleszkedése még folyamatban. (2001.október 5. Dr.P.M.G.)

 

Neuropszychiátriai vélemény a Bajai kórházból 2002ben:

Nevezett édesanyja halála miatt került a csecsemőotthonban 1993-ban, Kecskemét, Bácsalmás. gyermekotthoni közösségbe némileg beilleszkedett, de a beilleszkedés szabályokat betartani nem képes. Önellátásra, egyszerűbb közösségi munkára sem biztatható, segítséget igényel. Ha valami nem úgy sikerül, ahogy szeretné, dühkitörést produkál. Máskor meg elszökik az intézetből, iskolába is csak kísérettel mehet, ennek ellenére többször elszökött. Előfordult, hogy az utcán mutogatta és kínálta magát. Dg.: Strabizmus konvergens. Széles alapú járás. Psychésen.: Közepes fokú mentális retardáció. Heteroagresszió. Viselkedésében antiszociális jegyek. Szomatikusan kp. fejlett, másodlagos nemi jelleg életkoránál kifejezettebb. Intelligencia vizsgálat: IQ:45, VQ:44.  Dg.: Közepes mentális retardáció a viselkedés markáns romlásával. (Dr. M.M. főorvos)

 

Kórlapi feljegyzés: Nevezett figyelme szétszórt, egyéni foglalkoztatásnál jól teljesít. Nagyon agresszív, vélt sérelmét megtorolja. Nagyon nehezen illeszkedik, eredményeit rontják a beilleszkedési nehézségek. Átmenetileg számára nyugtatókat kell adni.

 

Pszyhiátriai szakvéleménye 2006: Nevezett gondozási helyét meg kellett változtatni, mert az iskola és a gyermekotthon követelményeinek nem tud megfelelni, viselkedészavarával súlyosan rontja a többi állami gondozott esélyeit tanulás és fejlődés terén. Állami gondozott, családjából ritkán egyik testvére látogatja. Öntörvényű, makacs és irányíthatatlan. A fentiek alapján véleményem szerint a garai intézetbe történő áthelyezése mindenképpen indokolt és  elkerülhetetlen, mind nevezettnek, mind a többi gyermeknek az érdekei ezt kívánják. Dg.: Középsúlyos mentális retardáció (Kecskemét 2006. január 25. Dr.M.L. pszychiáter)

 

Alperes egyedül élettörténetében elmondja, hogy „édesanyám nem él, apukám sem él…(Hány testvéred van? Mutasd meg az ujjadon!)…..(Nem szól,és az ujján sem mutatja meg)…..(Melyik testvéred szokott meglátogatni?)….a Robi…. (A Robi már dolgozik? Pénzt keres?)….(fejével bólint)….Szokott neked pénzt bevinni?)…nem…(Valami ajándékot, édességet?)..fejével nemet int. (Melyik intézetben voltál legtöbbször?)…..(nem válaszol)…. (Később még melyik intézetben voltál?) …. (Jelenleg Kecskeméten vagy?) …..Igen, Kecskeméten vagyok…. (Ezt az intézetet, hogy hívják, amelyikben most vagy?)….(Intézet nevét nem tudja megmondani, és azt utcára kérdezve sem válaszol)…(Haza tudnál oda találni egyedül?) …Igen….(Innen Budapestről is?)…….(fejével int, hogy innen hogy innen nem találna haza)…(Kecskemétről odatalálsz?)….igen….( Hogy zajlik ott az élet? Hány órakor kell felkelni? Kora reggel?)….igen….(Utána van reggeli,)….igen…(Délelőtt milyen teendő van?)….(Van valamilyen foglalkozás vagy munka?)… nem, tanulni kell…. (Melyik tantárgyat szereted a legjobban?)….(melyiket utálod nagyon?)….a számolást…(miért nem szereted, nehéz valamit összeadni?)….(Tanulás után mi következik? Ebéd? Jó étvágyú vagy?)…(fejével int, hogy nem)….(Azért nem akarsz enni, hogy sovány maradj?)…(fejével bólogat hogy igen)…(Amikor  délután szabadidőd van akkor mit szoktál csinálni?? Lehet szórakozni valamivel? Ki lehet menni az utcára?) ….(erre sem válaszol)…(Az intézetben lehet tévét nézni?)…lehet…(Van sok jó barátod?)…(jóban vagy a lányokkal, vagy inkább verekedni szeretsz?)…(nem válaszol)….(Fiú barátod van?)…van….(Hova lehet elmenni,szabad menni discóba táncolni?)….(fejével int hogy oda nem szabad elmenni)….(Hova szabad elmenni?)…(nem válaszol) …(Mit gondolsz meddig leszel ebben az intézményben?)…(Nem válaszol)…( Ha nem itt leszel, hol szeretnél lenni?) …(Nem válaszol)…(Van olyan foglalkozás amit szeretnél csinálni?)… ( Mi szeretnél lenni) ….semmi…( És abból meg lehet élni?)….

 

Alperesi kísérője, aki gyermekotthoni tanár elmondja, hogy 3 éve ismerem a gyermeket. Előbb felületesen ismertem, szeptembertől az én csoportomban van délutánonként. Készségfejlesztő szakiskolás tanuló. Előéletéről annyit tudok, amennyi a dokumentumokban  is szerepel. Azt pontosan nem tudja, hogy az édesapja él-e, a dokumentumok szerint az édesanya halt meg. Egy testvére látogatja. A beilleszkedése vegyes, osztályban jó kapcsolata van a gyerekekkel, magatartási anomáliái vannak, kisebb dühöngési rohamok, heteroagresszív magatartású. Előfordul, hogy ököllel is beleüt valaki arcába, illetve ököllel üti saját magát, vagy a fejét veri a falba. Saját nevét leírja, pár szót elolvas, folyamatosan. Matematikát nagyon utálja, de nincs olyan, amit szeretne. Szeret sportolni és tévét nézni. Olyan helyre szeretne menni, ahol állatokkal foglalkozhatna. Keresünk ilyen szociális otthont.

 

Belszervi státusz:

 

Kp. fejlet és táplált sovány lány. Lényeges belszervi eltérés nincs.

 

Neurológiai status:

 

A koponya mikrocehal küllemű. A szem bulbusai convergaló állásban (convergaló strabizmus). A pupillák egyenlők. Az arc szimmetrikus. A végtagokban bénulás nincs. Állás, járás és a koordináció ép.

 

Pszychés status:

 

A tudata éber. A feltett kérdéseket legalábbis magatartása alapján nem biztos, hogy mindig megérti, válaszai, illetve válasznak értékelhető fejbólintásai nem utalnak következetesen arra, hogy kérdést nem értette meg mindig, de arra sem, hogy a kérdést nem értette meg. Ezek miatt tájékozottságának pontosabb megítélése nem lehetséges. Praktikusan tehát ön személyre nézve, és térben és időben tájékozatlannak kell véleményezni a keresztmetszeti kép alapján. Felfogása megnehezült, figyelme alig kelthető fel, alig rögzíthető. Emlékezete érdemben nem vizsgálható. A vizsgálatkor érzékcsalódásra utaló jel nem volt, észlelhető. Gondolkodása alakilag meglassult, tartalmilag kóros nem került felszínre az egyébként rendkívül személyes közléseiből. Önálló életvitelre képtelen. Ismeretanyaga- konkrétan- nem ítélhető meg. Intellektusa a középsúlyos gyengeelméjűség szintjén mozoghat.

 

Vélemény: Nevezett születetten szellemi fogyatékos. Ez a fogyatékosság a különböző intézetekben nála fokozódott. Első alkalommal édesanyja halála miatt került intézménybe, majd több alkalommal kellett intézetet váltani agresszív, beilleszkedni képtelen magatartása miatt, mivel társait is veszélyeztette. Jelen intézetben a rendelkezésre bocsátott dokumentáció alapján aránylag beilleszkedett. A tanulmányai minimális eredményt ért el. Gyakorlatilag analfabéta, és a szellemi szintje a felnőtt kor határát elérve a közepesen szinten stabilizálódott. (Oligophrenia-Imbecillitás), tehát közepes fokú gyengeelméjűség.

Szellemi fogyatékossága miatt az ügyei viteléhez szükséges belátási képessége tartósan teljes mértékben hiányzik, ezért orvosszakértői szempontból cselekvőképességet kizáró gondnokság alá helyezés indokolt.

Belátási képességének hiánya véglegesnek tekinthető, ezért felülvizsgálata szükségtelen.

 

Budapest, 2007.november 27.                                              Dr.Mmmmmm.Zzzzzzz

                                                                                               iü.elmeorvosszakértő